Gondolatok a fájdalomról
        A fájdalom botránya
    Mióta átéltem azt, hogy minden ellenkezésem, megtérni nem akarásom ellenére az élő Isten szerelmével, szeretetével átölelt, utánam jött, és ahogy Pál is írja: szerelme kitöltetett a szívembe Szentlélek által, aki adatott nekünk (Róm 5,5), nem tudok, és nem vagyok hajlandó semmiről sem gondolkodni, semmiről sem beszélni Őnélküle. A fájdalomról sem. Hiszen ahogy Augustinusnál olvassuk, ő magára nézve álmodott és teremtett mindannyiunkat.
A fájdalomhoz való viszonyunknak az az alapkérdése, hogy  Vele vagy Nélküle szenvedünk, mert úgy érzem, hogy mindannak ellenére, hogy a  fájdalom botrány, skandallum, mégiscsak Istentől van. 
      Hogy miért botrány? Például azért, mert a fájdalommal  egyedül kell szembenézni, magadra maradsz vele. 
      Mondok egy személyes példát – szeretek képekben beszélni,  mert az Úr is ezt tette, az elvont teologizálás rajtunk nem sokat segít. Néhány  héttel ezelőtt epegörcsöm volt. Éjfél körül történt, nagyon fájt, és bevetettem  néhány dolgot. Kegyszert, vegyszert. De nemhogy csökkent volna, hanem erősödött  a fájdalom. Ilyenkor sok minden átfut az ember agyán, hogy nem is biztos, hogy  epe, az infarktus is tulajdonképpen így kezdődhet stb. Aludt mindenki a  lakásban, jó kutyánk, a feleségem, a gyermekek, és hát odáig jutottam, hogy  fölhívtam az ügyeletet. Közben arra gondoltam, hogy az enyéim alszanak, miért  ébresszem fel őket. Rázzam föl a feleségemet, hogy görcseim vannak? Vagy ha  infarktus, akkor még utoljára mondjam el, hogy „szervusz, mama, bocsáss meg,  csak szeretnék elköszönni”? Miért terheljem az én fájdalmammal, amikor iszonyú  fáradt, elaludt? És amúgy sem tudom elmagyarázni, mennyire fáj. Úgy éreztem,  hogy nincs mit mondanom erről a környezetemnek. (Az más kérdés, hogy a párom  többször is elmondta másnap, „de hát apa, miért nem ébresztettél fel?”)  Rádöbbentem, hogy a fájdalommal én magam vagyok, és azt a szenvedést, amit  megéltem a honvédségnél és egyéb helyeken, nincs értelme részletesen elmesélni  senkinek, még anyámnak se. 
Dosztojevszkij írta, hogy egy gyermek fájdalma vagy könnye  is elég ok a lázadásra. Igen, a mások fájdalma is lázadást szül bennünk. Néhány  hónappal ezelőtt megszólalt a telefon. Egy orvos ismerősöm szólt bele, hogy „itt  vagyok a párommal a szülőszobában, meghalt a magzatunk, és várjuk a szülést”.  Pár éve tértek meg, egy sikeres kutatóorvos és egy topmenedzser, kedvesek,  szépek, okosak, aranyosak, és most ott sírnak a telefonban: „téged hívtunk fel,  János”. Legszívesebben elhajítottam volna a mobilt, még úgy bekapcsolva, és  szaladtam volna ki az erdőbe kiabálva, de mondani kellett nekik valamit. 
      A fájdalom egy éles, kemény dolog, amit nem lehet könnyen  venni. Olyan botrány, amivel az istengyermekségi állapotunkban nehezen tudunk  mit kezdeni, és akkor – ezt tapasztalom magamnál, másoknál, de még komoly hitű  testvéreknél is – hárítjuk, elfojtjuk a fájdalmunkat, nem beszélünk róla, még  Istennek sem. És elkezdünk bálványokat faragni. Pedig a bálványokat össze  kell zúzni. Az Istennek, Jézusnak és  Szentléleknek nevezett bálványokat is. A bálványimádás kísértése megjelenik  – tapasztalatom szerint – az újjászületett emberek életében is, az úgynevezett „megújult”  vagy evangéliumi keresztények életében is. Ezért kell igenis szembenéznünk a  fájdalommal, mert a fájdalom, a hitbeli fájdalom egy részének, illetőleg a  küzdelmek, harcok és esetleg a szkeptikussá válás egy részének a hamis és a rossz istenkép az oka. 
Nem tartom véletlennek, hogy Németországban, Oroszországban  és az úgynevezett keresztény Európában alakult ki a tudatos istentagadás.  Részben annak tulajdonítom, hogy az emberek fellázadtak az ellen az istenkép  ellen, amit a korabeli egyház bemutatott és képviselt. A bálványépítés lehet  teljesen jó szándékú, kegyes és megható is. Hamis istenképünk megjelenik a  szószékeken, megjelenik a gondolkodásunkban, a szülőszobában, a legkülönbözőbb  szituációkban. Bennünk van a félelem, hogy elsodortatunk, ha nem zárkózunk be,  és nem próbálunk belemerevedni felekezetünkbe, elképzeléseinkbe, teológiánkba,  kegyességünkbe. 
      De bálványaink mégis csak úgy dőlhetnek le, ha elsodortatunk  a fájdalomig, az üvöltésig, a tagadásig, addig az állapotig, amíg nem halljuk újra az élő Istent, másképpen,  mint korábban, más összefüggésben. Úgy látom, úgy tapasztalom, hogy a  keresztény ember élete is sokszor olyan, mint a hegyre menetel: mindig feljebb  és mindig tovább, Jézussal, Jézus után, időnként elcsúszunk, időnként bokatörés  van, talán nagyobb zúzódások is, de Istennek az az álma, az az akarata, hogy  felérjünk a hegyre. Nem véletlenül tanított a hegyen, nem véletlenül vitte föl  oda az övéit, mindig többet mutatva meg, mindig nagyobb összefüggésekben. Mert  nem az a gyakorló keresztény, aki templomba jár, hanem az, aki követi az Urat,  és az Úr földi életében csak a legritkább esetben volt megtalálható úgynevezett  szakrális helyeken: zsinagógában, templomokban. 
A fájdalom: szeretet
Ezért nemcsak rombolni kell a bálványokat, hanem beszélgetni  is kell, mégpedig azzal a Valakivel, aki teremtette a testet, teremtette az  embert, aki maga is képes a fájdalomra. Sokat gyötrődtem ezen az elmúlt  években, és nem tudtam másra jutni, mint arra, hogy minden fájdalom, minden  szenvedés, minden bűn, a bűneset is minden következményével együtt, a  szerelemmel, az örök szeretettel van összefüggésben. Nem állítom, hogy nekünk  jogunk és alapunk van azt mondani, hogy megfejtettük a nagy kérdéseket, de  hiszem és tudom, hogy Isten Lelke közel  tud vinni minket az Ő szívéhez. Nem véletlen, hogy Pál azt írja egy helyen: „nagy bánatom van, és szüntelen a  fájdalma a szívemnek” (Róm 9,2) Csak Isten Lelke által vezérelve tudta ezt  leírni, és az Isten gondolatai, látása, irányultsága valamilyen módon hozzánk  is eljuthat ebben a kérdésben. 
        Szüntelen a fájdalma a  szívemnek. Ezt éli meg tulajdonképpen minden ember, külön-külön. És nagy  fájdalommal, tényleg nagy fájdalommal, Istent dicsőíteni nagyon nehéz. Kívánom,  hogy Isten ne engedje meg, ne adja meg életünkben a nagy fájdalmakat. Ne adja  meg, hogy elveszítsd a gyermekedet. Hogy belenézel reggel a húszéves fiad  szemébe, és nem látsz benne életet. Nincs benne fény, nincs benne szikrányi  boldogság sem. És keresztény misszionárius lelkészként nem tudsz mást csinálni,  mint sírsz. És ez az Isten fájdalma, amit mi szülők – akik gonoszak, esendőek,  nyomorultak vagyunk, és a gyermekeink átveszik a mi marhaságainkat, bűneinket,  egyéb üzeneteinket – részben talán mégis átélünk. 
Az Isten fájdalma az, amikor mindent elkészít az apa a  királyi menyegzőre: megvan az egység álma, gondolata, mindenkinek van helye,  mindenki számára ott a testi, lelki, szellemi, tökéletes egyesülés esélye,  lehetősége, és a meghívottak nem jönnek el. És fölindul az atya, és fáj neki.  Vagy gondoljunk arra a jelenetre a tékozló fiú történetéből, amikor az atya  kérleli az otthon maradt, begőzölt, használhatatlan, vallásos nagyobbik fiát,  hogy „hát neked is örülnöd kéne, az asztal terítve, folyik a tánc, az Isten és  az ember tánca, örök násza, egyesülése”, és a fiú nem tud örülni. 
      Nincs nagyobb fájdalom annál, amikor látjuk, hogy megvan az  esélye az egységnek, a találkozásnak, az egyesülésnek, a gyönyörnek, és az  emberek elutasítják. Miért? Mert bolondok? Nem. Hanem mert van döntési  képességük. Tudjátok, hogy ötven-hatvan éve már teljesen fel lehetett volna  számolni a leprát, a világ egyik legnagyobb nyomorúságát? A Dobson-pirulával  meg tudják semmisíteni a leprabacilust, számtalan helyre viszik is, a  lepramisszió meg tudná oldani ezt a kérdést, mégis ma is van vagy húszmillió  leprás a Földön. Azért, mert a leprás ember nem megy el ahhoz a dzsungelbeli  útkereszteződéshez, ahol osztják a Dobson-pirulát, mert ha észreveszik,  szégyenben marad, és kidobja magából őt a falu. Vagy átveszi a pirulát, és  eladja alkoholért. 
Az ember elszakadt állapotban rosszul dönt, rosszul ítéli  meg a helyzetet. Úgy tapasztalom, hogy erről a kérdésről végképp nem szabad  sematikus módon gondolkodni, mert az megint csak a rossz, a bálványimádó  vallásosságot stimulálja bennünk. Isten megadja nekünk a rossz döntés  lehetőségét is. 
      Amikor Jézus azt mondja, hogy a madarak és a virágok nem  fonnak, és nem dolgoznak, és az Atya mégis eltartja őket, az nem úgy vonatkozik  ránk, hogy Isten gyermekeiként úgy létezünk a világban, hogy kinyílnak a  szirmaink, és az Atya megáld, és kenyeret ad munka nélkül. Nem, az Atya azt  mondja ezzel, hogy „neked adtam értelmet, adtam kezet, adtam lábat, hogy  töprengj, gondolkodjál, képemre hasonlatos, teremtett lény vagy. Örök szeretettel szeretlek, ezért vontalak,  vonlak magamhoz, hogy jobban értsd létedet, életedet.” 
      Isten örömre teremtett minket: „teljes öröm van Tenálad” (Zsolt 16,11), és „én azt akarom, hogy életük legyen és bővölködjenek” (Jn 10,10).  Nem mazochista, életidegen vallásosságra teremtett minket az Isten, ahogy  egy-egy gyülekezetben gondolnánk, mert ahhoz képest a ravatalozó is vidám hely,  hanem teljességre teremtett minket. Az Isten alapvetően boldog, mert szeret.  Lehet, hogy majd a mennyben mosolyogni fogunk ezen a gondolaton, de most úgy  látom, úgy érzem, hogy aki szeret, az szenved is, annak vannak fájdalmai. És  aki döntési képességgel bíró lény, mint Isten és relatív értelemben az ember  is, képes a fájdalomra is. 
A buddhistáknak – nagyon leegyszerűsítve – abból indul ki a  gondolatmenete, hogy tapasztalják a szenvedést, a fájdalmat, a halált, és arra  jutnak, hogy ettől meg kellene szabadulni, hiszen mindenki ezzel küzd és  küszködik (idáig valamennyire egyezik a világnézetük a kereszténységével: végső  soron a kereszténység is azt mondja, hogy Jézus megszabadít minket bűntől,  haláltól, ördög hatalmától; mindentől, ami fáj). Megállapították, hogy a  vággyal kellene valamit kezdeni, mert a vágy okozza a szerelmet, az érzelmeket,  és ettől nem mennek a dolgok. Olyan fájdalmakat élünk meg, amelyeket nem tudunk  feldolgozni, elhordozni. De ha bizonyos technikákkal megpróbáljuk lokalizálni,  elcsendesíteni, akkor megszűnik a vágy és megszűnik a fájdalom. Szalay András,  aki hét évig zen buddhista volt, és már a végső, nagy beavatás előtt állt,  amikor keresztény hitre jutott, elmesélte, hogy attól változott meg az élete,  hogy a nagy, számára akkor sötét és élettelen, kihalt űrben, amiben pici  lényként tudta magát, megszólította őt az Isten, és megtapasztalta, hogy nem  üres a világ, hanem van benne teremtő szellem, aki szeret minket. 
      Én úgy gondolom, hogy meg kell különböztetnünk a  teremtettségi rendtől eltérő vágyakat, őrületeket attól a vágytól, amit az élő Isten belénk helyezett testi,  lelki, szellemi értelemben. Ezektől nem kell megszabadulni, mert ezek tesznek  minket teremtménnyé és képessé a boldogságra és a sírásra. Milyen másként  beszél Jézus a Hegyi beszédben a boldogságról, mint ahogy azt általában  elképzeli az ember! Ennek pont az ellenkezőjét mondja: boldogok, akik még tudnak sírni, könnyezni (Mt  5,4). Tehát Isten szeretetből, szeretetre, örök, teljes életre teremtett és  álmodott meg mindannyiunkat, és ezért vagyunk képesek arra, hogy döntsünk, akár  Ellenében is. Mert ha nem tudnánk az Istennel ellenkezni, nem lehetnénk  hitetlenek, lázadók, akkor determinálva lennénk bizonyos, emberhez méltatlan,  idomított állapotra, amit gyakorolnak is vallásos közösségekben, bőséggel, mikor  XY vezető mondja meg, hogy nekünk mi a jó. 
      Mi volna nagyobb bizonyíték az Isten szeretetére, mint az,  hogy Istent lehet faggatni. Jézusnak az az egyik megragadó vonása, hogy őt  lehet kérdezni, olyasmivel is fordulhatok hozzá, ami marhaságnak tűnik. Miért?  Mert olyan légkört tudott teremteni, hogy az emberek megbíztak benne. Feltettek  egy szamár kérdést, és arra olyasmit válaszolt, amiben megszólalt az Isten  hangja. És emiatt a szeretet miatt és a szabadság ajándéka miatt vagyok képes  vétkezni és szomjazni a teljességre, a gyógyulásra, a helyreállításra is. És ez  az Isten teremtményéhez méltó létállapot. Ennek a megélését kívánom  mindannyiunknak. 
Köszönjük, drága Urunk, az életet, a leheletet és a fájdalmat is, amit tőled kaptunk. Köszönjük, hogy bármi történjék is velünk, Tebenned élünk, mozgunk és vagyunk, és Te nem távolodsz el egyikünktől sem. Mégis arra kérünk, hogy ne csak kívülről vegyél körül minket, hanem belülről is. Tedd szívünket Szentlelked templomává, és legyen az a te lakhelyed, és mindenkor maradj velünk, akkor is, amikor nem látunk csak sűrű sötétséget, éjszakát vagy homályt, és akkor is, ha már érezzük és tudjuk, hogy eljön a hajnal, hogy van feltámadás, hogy mégis az életé az utolsó szó. Hiszen te az élet Istene vagy. Dicsőítünk, magasztalunk szeretetedért. Ámen!
Elhangzott 2006 augusztusában a Koinónia Kiadó hidegszamosi táborában.