7. Van látásuk a biblikus, egészséges gyülekezetről, és ezt igyekeznek megvalósítani. Közönségből közösség, közösségből család formálódik, amelyben a testi, lelki, szellemi hiányok és többletek kiegyenlítődnek.
Isten családja
Isten önmagában is önálló, független létező, de nem akart  egyedül maradni. Alkotott maga köré élőlényeket, majd embert, saját képére és  hasonlatosságára, a vele való élő, személyes szeretetkapcsolatra. „Magadra  nézve teremtettél, Istenem.” (Augustinus) Isten nem egyszerűen Ádámot és  Évát teremtette meg, hanem személyükön keresztül a családot is: Isten és ember,  ember és ember közösségét.
      Az emberi gőg, istenkedés szétverte ezt az álmot.
      A helyreállítás fontos határköve a mózesi törvénykönyv,  amely különös gonddal, részletességgel szól a kis és nagy család (a nép) összetartozásáról,  a közösségi felelősségről.
      Jézusban a megcsalt „férj”, az Isten jött utánunk, és  keresett meg minket: „…én csábítom őt: elvezetem a pusztába, és szívére  beszélek. (…) Azon a napon férjednek fogsz hívni… Eljegyezlek magamnak örökre…” (Hós 2,16.18a.21a)Az új szövetség helyreállítja aszéttört  kapcsolatrendszert, a családot. „…aki cselekszi az én mennyei Atyám  akaratát, az az én fivérem, nővérem és az én anyám” (Mt 12,50) –  mondta Jézus. Megváltónknak gondja volt a kis családokra is: meggyógyította  Péter anyósát, Zákeus megtérésével üdvösséget kapott az egész ház. Működése  alatt számtalan család élte át a helyreállítást.
      Isten gyülekezete, Krisztus teste nem csoport, közönség,  hanem család.
      
      Milyen is az Isten akarata szerinti gyülekezeti család?
      Van családfő, akire hallgatnak; minden korosztály  képviselve van benne; ismerik, kiegészítik és segítik egymást; a bűnnel  harcolnak, de a bűnöst szeretik; tiszta, szent, derűs légköre van.
      Álmodjuk Isten álmát gyülekezetünkről!
      1. A gyülekezetet nem a lelkész, a  felügyelő és a presbitérium vezeti, hanem Isten, aki a családfő.  Pál szerint a házasságon belül a férfi feje Krisztus (1Kor 11,3); így kell  ennek lennie a gyülekezetben is. A vezetőség tagjai együtt és egyenként  tanítványok, nem maguk és a közösség urai. Az emberi gyengeségek és  behatároltságok ellenére is érezhető az ilyen gyülekezetben a szent és szerető  Isten jelenléte, munkája.
      
      2. A kismamaklubtól a  nyugdíjasoknak szánt alkalmakig minden korosztály a maga érdeklődésének és  sajátosságainak megfelelően megtalálja a neki szánt programokat. Isten  családjában a generációk segítik, kiegészítik egymást.
      
      3. A templomi istentisztelet, amely  a legtöbb egyháztag egyetlen közösségi élménye, nem elég családias alkalom. A  rögzített padok miatt csak egymás tarkóját látjuk.
      Keserves tapasztalatom volt egy nagy gyülekezetben:  többévnyi ottlétem idején meglátogattam egy rendszeresen templomozó nénit, aki  harminc év alatt senkivel nem került kapcsolatba, és őt sem látogatta még meg  senki. Meg kell/lehet teremteni a találkozás és az ismerkedés alkalmait.
      A lelkész és munkatársai összekötik a szálakat, az  embereket. Mindenkinek vannak testi, lelki, szellemi szükségletei, hiányai,  igényei, de többletei, kincsei is. Ezek a jó légkörű és szervezettségű  gyülekezetben kiegyenlítődnek. Ereje és vonzása van az ilyen  egyházközségnek.
      
      Nyolc éven át vezettem egy gyülekezeti ifjúsági kört.  Negyven-ötven tagja volt: különböző végzettségű, családi hátterű és kegyességű  fiatalok. Mivel Isten igéje ad hitet és új életet, hangsúlyt fektettem az  igehirdetésre, a Lélek általi éneklésre és a lelkigondozásra. Az alkalmak igei  része pontosan kezdődött és végződött, de akik ráértek, és igényük volt rá,  jöhettek már 17 órától, és volt időszak, amikor többen éjfél után mentek haza.  Szinte mindenkivel volt személyes kapcsolatom. Próbáltam egymásra is bízni  őket.
      A templomi istentiszteletre is szerettek járni, de más egyéb  alkalmakat is szerveztünk: többféle imaközösség, házi találkozások, filmklub,  étterem, mozi, sport, kirándulás, konferenciák, táborok… Bevontuk őket a  gyülekezeti munkába: hitoktatás, áhítatok és előadások tartása, kirándulások  szervezése, autósszolgálat, betegek, öregek, nevelőotthonosok látogatása,  segítése, kórház- és börtönmisszió, a gyülekezethez tartozó családoknál gyermekmegőrzés,  újság- és könyvszerkesztés, cikkek írása. Alkotásaikból kiállításokat  rendeztünk, korrepetálták egymást, idősek gondozását vállalta egy doktorátussal  rendelkező fiatal, segítettünk építkezéseknél, költöztetésnél…
      
      Néhány – különböző gyülekezetekben átélt – esettel  illusztrálom témánkat.
      Volt állami gondozott ifist külföldi üdülésre hívott el az  ifjúság egy jobb módú tagja.
      Idős néni, aki egészségi állapota miatt már nem jutott el a  templomába, heti rendszerességgel vendégül látott Pesten tanuló egyetemistákat.  Így kapott húsz-huszonöt unokát, és a fiatalok egy igazi nagymamát.
      Falusi gyülekezetben egy vak néni végzi a látogatás  szolgálatát.
      Állami gondozott fiúnak a gyülekezetben több „testvére” is  akadt fogorvosi, lelkigondozói, szponzori minőségben; neki a gyülekezet az  egyetlen családja.
      Sclerosis multiplexes testvérünk évek óta még ágyban sem  feküdt, az udvarra se vitte ki senki. Ült egy kivágott ülőkéjű székben, alatta  vödörrel. Isten szeretetétől ihletett csapatmunka következtében elviselhetőbb  helyzetbe hoztuk: levágtuk a haját, megfürdettük, kifestettük és  akadálymentesítettük a lakást, megszerveztük a házigondozást. Mindezek után még  a templomba is elkerekezett.
      Templomba járó idős néninek havonta adtunk némi kis anyagi  támogatást. Kiderült, hogy alkoholista unokaöccse, akivel kénytelen volt  megosztani csöppnyi, egyszobás lakását, elveszi tőle a pénzét, és italra költi.  (Ekkor szólt Isten hozzám: ha nem úgy tekintesz erre a nénire, mint anyádra, ne  nevezd magad követőmnek.) Többekkel – családsegítő, önkormányzat, gyülekezeti  tagok – összefogva, a reménytelen helyzet ellenére is találtunk megoldást  mindkettőjük számára.
      Bibliaiskolát végzett kárpátaljai ácsmester három cigány  gyülekezetet gondoz, és tizedéből szervez számukra csendesnapokat.
      Angliából hazaköltözött idősödő grófnő saját költségén  rendbe hozatta a már húsz éve nem lakott plébániát, beköltözött, és szervezi a  valamikori vörös faluban az egyházközségi életet, beindítva a hitoktatást,  támogatva szegény családokat.
      Volt munkásőr és lemezlovas, aki negyvenhat éves korában  tért az élet útjára, és keresztelkedett meg kamasz fiával együtt, fiataloknak  szervezett kerékpárklubot, tanítva őket a karbantartásra és a jézusi igazságra.
      Középkorú kárpátaljai nő, aki leesett egy fáról, lebénulva  feküdt ágyában, sokak lelkigondozója lett (lelkésznek is!), mert Isten  bölcsessége és szeretete sugárzott belőle.
      Egy viharsarki pap, aki a plébániát átépítette  hatvanszemélyes szeretetotthonná az Állami Egyházügyi Hivatal és néhány ideges  híve akarata ellenére, igazi családot hozott létre a kihalt épületben.  Esténként a mise és a vacsora után lakói még társasjátékoztak is papjukkal.
      Nyolcvanéves falusi plébános és húga a tizenöt éves  evangélikus fényképész ipari tanulót jóságos szeretettel látta vendégül éveken  át. Eszközök voltak Isten kezében az igazságot kereső kamasz számára. (Ez a  srác én voltam, és most is hálát adok ezért a megtapasztalásért.)
      
      4. A gyülekezet minden bűnöst, távolról érkezőt befogad, de  nem hagyja elveszettségében, célt tévesztettségében. Jézus családja a  szabadulás, a bűnbocsánat és az életrendezés helye is.
      A tiszta, szent, derűs légkör önmagában is vonzó és  gyógyító: „…bemegy egy hitetlen vagy be nem avatott, annak mindenki a  lelkére beszél (…), és így szívének titkai nyilvánvalóvá lesznek, úgyhogy arcra  borulva imádja az Istent, és hirdeti, hogy az Isten valóban közöttetek van.” (1Kor 14,24–25) Az újszövetségi gyülekezet a karizmákkal (a  kegyelmi ajándékokkal) és a Lélek gyümölcseivel szolgálók közössége; egymásnak  és együtt, a még „távoliak” felé.
      Az ősgyülekezetről ezt mondta pogány környezete: „Nézzétek,  hogy szeretik egymást!”