Hajléktalanok és gyülekezet
Evangélikus közösségek is segítenek a bajban
„Szegények mindig lesznek  veletek…” – mondta Jézus a tanítványainak (Mt 26,11). Igen, tapasztaljuk  ezt a fájdalmas valóságot hazánkban és az egész jóléti nyugati társadalomban  is. A szegénység kérdése nagyon összetett. Megszüntetni nem lehet, de a  társadalomnak és az egyháznak feladata a nyomor megelőzése, kezelése és  enyhítése.  Amikor a Jézus-követő  közösség találkozik az éhezővel, fázóval, hajléktalannal, nem mérlegelhet: cselekedni  kell. Nem háríthatjuk át ezt a feladatot csak az állami ellátórendszerre. 
      
      Kelenföldi lelkészként két éven  át utcai szociális munkát vállaltam a Budapest VIII. kerületi családsegítő  szolgálatnál. Sokat tanultam az utcán, főleg profi kollégáimtól. Ebben az  időben fogalmazódott meg bennem, hogy hozzunk létre a gyülekezetben is  családsegítő szolgálatot. Így született az azóta is működő intézmény. A legtöbb  gyülekezetben és vonzáskörében is élnek rászorultak. Valamit tenni kell.  Egyházunk egyre nagyobb figyelmet, energiát fordít a szegények, hajléktalanok  segítésére. Ez a szolgálat a közösségre is pozitívan hat. Az ünnepi,  kampányszerű néhány órás ételosztás (amely önmagában fontos) közismert, de tudnunk  kell arról is, hogy közösségeink évek óta végzik a hétköznapi családsegítő szolgálatot.  Ez inspirált arra, hogy négy gyülekezetnek feltegyek ezzel kapcsolatban három  kérdést. 
      1.        Miben áll a gyülekezet vagy intézmény szolgálata a hajléktalanok felé? 
      2.        Jelentett-e ez a szolgálat feszültséget a gyülekezetben? 
      3.        Milyen pozitív hatása van a közösségre ennek a munkának? 
Budapest-Kelenföld
      Lázár Attila: A kelenföldi  evangélikus gyülekezet úgynevezett Fraknó utcai szeretetszolgálata 
      a templomtól különálló ingatlanon, a Szent Imre Karitásszal  megosztva, heti egy alkalommal,
      délután 14 és 17 óra között várja a rászorulókat. Döntő  többségük - mintegy kilencven 
      százalékuk – hajléktalan; részben szállón lakók, részben  fedél nélküliek. A szolgálat 
      gyülekezet tagjainak ruhaadományait osztja szét, uzsonnát  ad, valamint információt szolgáltat
      a rászorulóknak. 
      Amikor a szolgálatot elkezdtük, az  motivált bennünket, hogy ne csak fizikai, hanem lelki segítséget is nyújtsunk,  hiszen keresztyének vagyunk. Szerettük volna a hozzánk betérőket Isten közelébe  vonzani vagy legalább is azt elérni, hogy megérezzék: Isten közelsége milyen jó  az embernek. Ez a cél motiválta szavainkat, cselekedeteinket. 
      Valóban emberszámba vett embernek tekinthették  magukat a szolgálattevők kedves és őket megtisztelő hozzáállásából. Sok esetben  igen élénk beszélgetés zajlott uzsonna közben, és ebből kiderült, milyen kusza  gondolatok kavarognak a fejekben Istenről, a Bibliáról, halálról,  feltámadásról, üdvösségről... Volt mit kiigazítani, tisztázni. Hogy ki mit tett  el ebből, az Isten titka. Nem is igen akartuk ellenőrizni. A magvető csak a mag  elhintéséért felelős. 
      A gyülekezet nagyra értékeli munkánkat, minden  kérést készséggel teljesít. Sok adomány gyűlt össze ruhaneműben, élelmiszerben  és pénzbeli támogatásban egyaránt. Új munkatársak azonban nem jelentkeztek, pedig  a szolgálattevők átlagéletkora hetven és nyolcvan év közé tehető.
A szolgálat pozitív hatása három  vonatkozásban tapasztalható. Elősegítette a diakóniai munka megbecsülését. Az  adományozás ezenkívül a keresztyén mentalitás (lelkület) erősödését segíti a  közösségben. Sok gyülekezeti tag éppen ezen a szolgálaton keresztül érezte meg:  „Jobb adni, mint kapni”.
      Pozitív hatást közvetlenül a munkatársi körben  is érzékeltünk. Minden alkalmat áhítattal kezdtünk, mert az a koncepciónk, hogy  a léleknek Isten jelenlétében való elcsendesedése segíti a szeretetteljes  szolgálatot. Az Igéről való beszélgetést szinte mindannyian igényelték, és a  közös imádságot is.
Budapest-Kőbánya
      Regősné Zászkaliczky Zsuzsanna: A kőbányai gyülekezet  viszonylag gyenge mind anyagi tekintetben, mind emberi erőforrások terén. Ezért  bár irigységgel vegyes elismeréssel szemléljük más gyülekezetek ötszáz-ezer  adagos ételosztási akcióját, mi egyelőre – vagy önállóan – biztosan nem tudunk  ilyet szervezni. Vannak azonban vissza-visszatérő vendégeink, akik a hetenként  megjelölt időpontban csöngetnek „ételadagjukért”. Ezt konzerv vagy valamiféle  csomag formájában kapják meg. 
      A beszerzés, előkészítés sajnos  gyakran marad a lelkészre, van tehát hova fejlődni… Fontosnak érezzük, hogy  olyan családokat is támogassunk, amelyek gyülekezetünkben vagy a perifériáján  élnek. Így például egy hétgyermekes – és immár egyunokás –, roma származású  családot is: élelmiszerrel, tanszerekkel, közösségi programokban, táborokban  való részvétel lehetőségével. 
      Ricsi sajnos már nincs közöttünk. Évekkel ezelőtt ő volt az első  „erőpróba”. Megállapíthatatlan korú, cserzett bőrű férfi volt, aki – állítása  szerint – teológiára is járt (más iskolái mellett), szintén állítása szerint  olvasott görögül és latinul, és beszélt több európai nyelvet. Sokszor csak az  istentisztelet végére ért oda: szendvicsért, kabátért, némi apróért. Máskor  végigénekelte, -imádkozta velünk a liturgiát, és virágot szedett a konfirmanduslányoknak,  szóba elegyedett sokunkkal. A feszültséget az úrvacsorai, pontosabban a  kehely-közösség okozta, de – némi presbiteri vita után – kis kelyheket  szereztünk be. 
      Adni jó, ezt mindannyian tudjuk. A  gyermekek támogatása mindenkinek fontos, kedves, így magától értetődőbb is. A  többihez nagyobb elszánás és főképp szélesebb összefogás kell, és ez biztosan  meghozza gyümölcsét a közösségi létben is.
 Budapest-Pesterzsébet 
      Győri János Sámuel: Az evangélikus egyház  nyitott közösség. Nyitva az ajtaja mindenki előtt. Bejöhetnek a hajléktalanok  is. Az életre jellemző a rend. Ahol sokan vannak, ott szabályt, törvényt kell  alkotni a rend, az élet megtartása érdekében. 
      Gyülekezetünkben megjelent hajdanán egy  hajléktalan. Semmi gond. Leültettük, távoztakor pedig kapott valami eleséget. Ide  nem kellett még szabály. Ahogy azonban nőtt a forgalom, sok mindent rendszerbe  kellett foglalni. 
      A szolgálat azzal kezdődik, hogy időről időre  megmondjuk nekik: amit kapnak, az a feltétel nélküli szeretet következménye,  melyet az Istentől tanultunk, és erről szól az istentisztelet, az igehirdetés.
      Ha bejönnek, akkor annak rendje van. Tüdőröntgen-igazolás,  alapvető tisztálkodás. Már előbb bejöhetnek, a részükre fönntartott helyekre  ülhetnek, hogy melegben legyenek, de az utolsó énekvers alatt ügyeletes  megbízottunk kivezeti őket az ételosztásra. Élelmiszert, ruhát, hajléktalanszállókról  készült listát, brossurát, pokrócot, cipőt osztogatunk a számukra. 
      Jelentett-e ez a szolgálat feszültséget a  gyülekezetben? Igen. Eleinte. Amíg nem szabályoztuk. Jó dolog a rajongás, de  sok butaságot szülhet. Miről van szó? Arról, hogy nemcsak a hajléktalanra kell  figyelni, hanem a gyülekezet tagjaira is. Amíg nem szabályoztuk a kivonulást, a  kijáratnál a tolongásban apró gyerekek és nem éppen steril öltözetű testvéreink  kerültek szoros kontaktusba, úgy, hogy a gyerekek óhatatlanul simogatták, kezükkel  illették a hajléktalan kabátját. Nem csoda, hogy egypár szülőnek ez gondot  okozott. 
      Szeretettel adunk tisztálkodóhely-címlistát.  Nem megszégyenítve hajléktalan testvérünket,  pár bíztató szóval a tisztaságot nem  elvárásként, hanem örömként föltűntetve megoldható a kérdés.  
      Ami ennek a szolgálatnak a pozitív hatását  illeti, az nemcsak lélektani. „Jó a  férfiúnak, ha igát visel ifjúságában”. (JSir 3, 27); Nos, a „férfias”  gyülekezeti élethez hozzátartozik a hajléktalanszolgálat, a munkálkodás a város  jólétén, mert az a miénk! Vagy mondjam azt, hogy protestáns betegség az  istentiszteletmulasztás-kór? A beosztott ügyeletes azonban kénytelen eljönni,  mert ha még nem is érzi, hogy neki van szüksége valamire, de ezen a szinten  fontosnak érezheti magát.
Nyíregyháza-kertvárosi  gyülekezet – Oltalom Szeretetszolgálat 
      Laborczi Géza: Az Oltalom Szeretetszolgálat alapvető feladata a  hajléktalanokkal való foglalkozás. A munka összesen  hét részlegben zajlik. Ezek között több is van  - különösen a téli időszakban -, amely az életmentés szolgálatát végzi: ilyen a  nappali melegedő, a népkonyha, az éjjeli menedékhely. Szenvedélybetegekkel is  foglalkozunk. 
      Az átmeneti szálló a fedél nélkül maradtaknak  nyújt segítséget, míg a családok átmenti otthona a családon belüli erőszak elől  menekülőknek és a fedél nélküli családoknak ad oltalmat. Az önálló életvitelre  már képtelen hajléktalanok pedig az idősek otthonában kaphatnak védelmet.
      A kertvárosi evangélikus gyülekezet gyógyító, befogadó közösségként áll a  szakmai szolgálatot végző Oltalom mellet és mögött. Ez közös rendezvényeket  jelent. Ádventben közös karácsonyi vásárt tartottunk, karácsony második ünnepén  az Oltalom dolgozói és ellátottai szolgáltak az istentiszteleten, majd a  gyülekezet szeretetvendégségen "köszönte meg" a szolgálatot. A  családok átmeneti otthonában élő fiatalok részt vehetnek, a gyülekezet ifjúsági  óráin. Nyári gyülekezeti táborainkba évek óta hívjuk az Oltalom ellátottait is.  Így az ép és a sérült családok együtt keresik „az irgalom helyét”.
      A gyülekezetben nem jelent feszültséget  a hajléktalanok közötti szolgálat.
      A különleges élethelyzetben lévő emberek  sorsával való szembesüléskor egyénileg és közösségileg is az identitás kérdése  vetődik fel. Gyülekezeti szinten ez azt jelenti, hogy kénytelenek vagyunk abból  a vallási sztereotípiából kilépni, hogy attól vagyok jó keresztyén, hogy  vasárnaponként templomba járok. A diakónia területén is van feladata, küldetése  a gyülekezetnek. Ez a hitre és szolgálatra épülő új identitás rajzolódik ki  közösségünkben.
  
  Evangélikus Élet, 2015. január