Hitünknek át kell formálnia világunkat és életünket
Korányi Andrást, az Evangélikus Hittudományi Egyetem tanárát kérdezte Szeverényi János.
Hogyan lett Európa  „keresztyén”? Melyek azok a kulturális gyökerek, amelyek miatt azt mondjuk,  hogy keresztyén alapokon épült fel az európai kultúra?
      A  „keresztyén Európa” fordulatot manapság is gyakran hallhatjuk – többnyire  anélkül, hogy tisztában lennénk összetettségével. A teljes Európa történelmének  közös gyökérzete szövődött bele – különböző korokban és különböző kultúrákból –  a keresztyénségbe az elmúlt kétezer év során. Így elmondhatjuk, hogy  kontinensünknek ma nincsen olyan szeglete vagy népe, amely valamilyen kölcsönös  kapcsolatba ne került volna vele. Ez egyaránt igaz a közel-keleti, görög és  latin kezdetekre, de még az ezekből kiindult új hajtásokra is. Ez a keresztyénség  egyrészt az üdvösséges hitben, másrészt az e világi gyakorlatban megélt vallás,  ahogyan az apostol is „kettős polgárságunkról” ír: egyszerre az Isten országában  és az Isten teremtette világban. Ez egyben kettős hivatástudatot is jelent  minden Krisztus-követő számára: hitünknek át kell formálnia világunkat és  életünket is.
      Európa nyugati köreiben több kiemelkedő  korszakban, három nagy civilizációs csúcsponton is esszenciális hatása volt a keresztyén  vallásnak. Az első a késő antik korszak a 4–5. században, a második a 12–13.  századi, középkori magas kultúra, a harmadik pedig a 19. századi „aranykor”. Még  egyszer: ezek civilizációs csúcspontok, azaz kulturális-identitásbeli  rendszerek, amelyeknek jelentős részben a keresztyénségből kivonatolt „értékek”  vetettek alapot – ugyanakkor a vallás transzcendens, hitbeli megújulásai csak  részben estek egybe ezekkel a folyamatokkal.
A konstantini fordulat  áldás vagy átok volt az egyháznak?
      Nagy  Konstantin császár 313-ban formálisan nem tett mást, mint hogy elismerte a keresztyén  vallás gyakorlásához való jogot. Az új kihívás, amely ezzel a lépéssel jött  létre, abban állt, hogy a politikai és társadalmi rendszer kölcsönhatásaiba is  szervesen beépült a keresztyénség. Ez a probléma teológiai szempontból persze  már sokkal korábban kezdődött, amikor Jézus Krisztusban az Ige testté lett: vagyis  a megváltás és az üdvösség csak az Úr e világi követésének rögös útján  valósulhat meg. A feszültséget úgy is kifejezhetjük, hogy az Isten országa  eljött a világba, de a világ megérkezése az Isten országába csupán a Krisztus-követő  út végigjárásával lehetséges. Ahogy az apostolok – egyébként logikus –  várakozásai ellenére sem következett be „e világ vége”, úgy e világ meg is maradt  mindmáig a követés terepének. Ebből aztán kikerülhetetlenül következik, hogy  Krisztus követésének nemcsak lelki, hanem közösségi (társadalmi), kulturális  (civilizációs) és strukturális (akár jogi és politikai) tartalma is van ebben a  világban. Ez nemcsak a 4. századi Rómára igaz, hanem az elmúlt kétezer év  minden napjára, beleértve korunk globális, sokvallású és sokféle kultúrájú  közegét is – ahol csak hirdették és hirdetik az evangéliumot.
Megújulási mozgalmak,  reformáció, szektásodás, egyházszakadások, vallási háborúk. Az egyszerű 21.  századi hívő hogyan igazodhat ki ebben a zavarosnak tűnő történetben?
      Erre  a kérdésre legszívesebben nagyon személyes, talán kissé nyers véleményt  mondanék. Számomra igen irritáló korunk állandó fanyalgása, hogy a világ a  történelme során – akár napjainkban is – úgy működik, ahogy, és nem úgy,  ahogyan szerintünk kellett volna vagy kellene működnie. A bölcs ember mélyen  tiszteli a realitásokat, igyekszik azokat megismerni, rejtvényeiket megfejteni,  valós problémákra valós megoldásokat találni. Keresztyénekként ebben  kivételezett helyzetben vagyunk, hiszen Jézus Krisztus azzal a  természetességgel jött el, hogy a „saját világába” jön, még ha a saját világa  nem is fogadta be őt. A világ realitásait senki nem hordozza sikereivel és  fájdalmaival együtt úgy, ahogyan ő teszi. Lenyűgöző, hogy Jézus milyen  természetességgel tudta a ködösítés és ideologizálás zűrzavarát feloldani, és  valós segítséget nyújtani. Mindezzel azóta sem hagyott fel: felkeresi,  szólongatja, lendületbe hozza e világ szereplőit és elemeit a megújulás és  megtérés reményében – ilyen megújulásnak tarthatjuk a történelem olyan  eseményeit, mint például a reformáció. Ha azonban a keresztyénség csak e világi  összefüggéseket és érveket keres döntései és életmódja kialakítására, akkor  maga sem ér többet annál, mint amit „a moly és a rozsda megemészt”, a pusztulás  részese lesz. Jézus Krisztus ebben is iránytű: nem válaszolta meg ugyan soha a  földi élet minden kérdését örök időkre, viszont megélte és feltárta Isten  megmentő szándékát, szeretetét. Ez továbbra is Isten ereje a számunkra áldott  történelmi helyzetek és katasztrofális bűnök között, amelyeknek időről időre az  egyház, a keresztyén emberek is részeseivé lesznek.
Hogyan látja a jövőt?
      Ha  a „keresztyén Európa” jövőjére vonatkozik a kérdés, akkor körültekintve most egy  szellemileg és lelkileg szárazra égett közeget látok. Összetört a megértés régi  generációk szavai iránt: nemcsak a vallásra, igére és egyházra vonatkozóan,  hanem az általános emberi bölcsességre, tapasztalatokra is. De nem értjük a  természeti környezetünk vagy a történelmi kihívások szavát, üzenetét sem. Sűrű  ködöt árasztó ideológiák stimulálják az életünket – álproblémákkal és  álmegoldásokkal valódi szenvedést, meg nem értést és bűnös katasztrófákat  okozva. A keresztyénség civilizációs formáinak és szöveteinek a pusztulását,  sőt pusztítását látjuk – de a saját világából kivetett és kiutált Jézus  Krisztus ennek ellenére most is jelen van. Ezért nem egy magasabb európai  szellemi, kulturális vagy erkölcsi fordulat adhatja vissza nekünk az ő  realitását, és ezzel együtt a lehetőséget az életünk és világunk realitásainak újbóli  megértésére is, hanem megtartó ígérete: „…veletek vagyok minden napon a világ  végezetéig.” Még a mai Európában is.
Híd, 2020/4.