Isten nem csoki-, kóla-, ima-, csodaautomata
Ő  Isten, nem ember, nem mi alkottuk őt, hanem ő minket. Nem tulajdonunk, nem  előkapható bálvány, nem joystick-kal irányítható varázslóbácsi. Nem gyülekezetünk  berendezési tárgya, teológiai tétele.
      Jób,  Keresztelő János, István vértanú és sok millió üldözött keresztyén szenvedése  és kínhalála cáfolja a naiv, szimpla hitet. Nem a jézusi gyermeki hitre  gondolok.  A naiv hit összetörhet, kiéghet,  lázadássá változhat. A naiv hívő üzletet akar kötni Istennel: én adok imát,  jócselekedeteket, gyülekezeti aktivitást, te pedig Istenem, őrizz meg, gyógyíts  meg, és úgy általában adj meg nekem minden jót. Ha ez nem így történik, elbizonytalanodunk  hitünkben. 
      
      Sokan  félreértik az igében található isteni ígéreteket az ima meghallgatásról: „…bármit  kértek az Atyától az én nevemben, megadja nektek.” (Jn 16,23) Leginkább a „bármi”  lehetősége hoz sokakat izgalomba., és könnyen átsiklanak afelett, hogy Jézus a  „bármit” összeköti az ő nevében való kéréssel. Ez nyilván nem csupán a szavak  kimondását jelenti, hanem a Jézus tanításával, akaratával, Lelkével való  alázatos azonosulást. Ez vonatkozik a többi kérő imával kapcsolatos igére is.  Isten hall minden imát, de nem teljesít minden kérést.  Istent nem lehet számon kérni. Az Ő útjai nem  a mi útjaink. Amit ma nem értünk, később érthetjük meg, vagy talán csak a  színről-színre látáskor.
      
      „Azt pedig tudjuk, hogy akik Istent szeretik,  azoknak minden javukra szolgál.” (Róm 8,28) Ez az ige nem azt jelenti, hogy ami velünk  történik, az mind jó. Nem! Átélhetünk gonosz támadásokat, szenvedéseket,  természeti katasztrófákat, alapvető értékeket megkérdőjelező diktatúrát, családi  tragédiákat.  Értsük meg, ezeket nem  Isten küldi ránk! Ezek a bűnbe eset, bűnben élő világ kiszolgáltatottságából  fakadnak.  Isten tud róluk, meg is  akadályozhatná, de ilyen alapon folyamatosan beavatkozhatna minden ember minden  döntésébe.  Ugyanakkor láthatunk,  átélhetünk különleges csodákat is.
      
      A  gondviselés lényege, hogy ő tud rólam, ismeri fájdalmaimat, övé vagyok, testem  a Szentlélek temploma. „Mert én tudom, hogy az én megváltóm él, és utoljára  megáll a por fölött, s ha ez a bőröm lefoszlik is, testemben látom meg az  Istent.” (Jób 19, 25-26)
      
    Ha  mindent és mindenkit elveszítek is, őt nem. „Kincset, életet, hitvest,  gyermeket mind elvehetik. Mit ér ez őnekik?! Mienk a menny örökre!” (Luther) Ő  az átkot áldásra tudja változtatni itt a földön, vagy majd a nagy  találkozáskor. Jób szenvedésére Krisztus keresztje a válasz.
Tükör, protestáns cigánymissziós lap  – 2019
    


A képeken: cigánymissziós találkozó Debrecenben – 2020